המחשבה על ישיבה מול כסאו של רופא השיניים מעוררת בכם חרדה? מרגישים שאתם לא מסוגלים לדמיין את עצמכם עוברים את הטיפול הבא? מוצאים את עצמכם דוחים בדיקות וטיפולים חשובים בשל החרדה, הכאב והלחץ שאתם חשים כשאתם אצל רופא השיניים שלכם? אם עניתם בחיוב, ייתכן ואתן סובלים מפחד דנטלי. במה מדובר? וחשוב מכך – כיצד מתמודדים איתו? הנה כל הדרכים לנצח את החרדה וליהנות מטיפולי שיניים רגועים הרבה יותר.
חרדה דנטלית: קווים לדמותה
בעגה המקצועית כבר מצאו לפחד הזה שם: דנתופוביה. למעשה, מדובר בכל פחד קיצוני המתעורר באדם כתוצאה ממחשבה על טיפול שיניים. לרוב מדובר בפחד לא רציונלי המגיע בעוצמה גבוהה, ונקשר עם טיפול שיניים או דיבור על רופאי שיניים. בדרך כלל מקושרת החרדה הזו עם חוויות עבר לא טובות – של כאב, חוסר רגישות מצד הרופא, פחד ממחטים וכל טראומה דנטלית שעבר המטופל, ולעתים החרדה הזו עשויה להוביל להימנעות מטיפול לאורך זמן – ושיניים הסובלות מהזנחה. החדשות הטובות: אפשר לטפל בפחד, וזה אפילו פשוט יותר משאתם חושבים!
כך תתמודדו עם הפחד
חרדה דנטלית היא תופעה שכיחה מאוד. בארצות הברית לבדה, כך מדווחת הסטטיסטיקה, סובלת כ-75% מהאוכלוסייה מפחד דנטלי בדרגות חומרה שונות, כש-10% מתוכה סובל מפוביה חמורה המונעת ממנו טיפול.
הפחד לגיטימי וההימנעות מובנת – אך מומלץ לנסות ולהתגבר עליה ולכוונן את הגוף והנפש לעבור חוויה מתקנת, שתסייע לאדם ליהנות משיניים בריאות וחרה לשגרת בדיקות תקינה. אז איך עושים זאת? הנה מספר דרכים.
1. בוחרים רופא שיניים אמפתי
אם יש לכם פחד דנטלי, מומלץ לבחור רופא שיניים שיכיר בפחדים שלכם, יבין לליבכם ויגלה אמפתיה לתחושות שאתם חווים.
לאחר שאיתרתם מועמד פוטנציאלי, נסו לדבר איתו בעצמכם. בשלב הראשוני, קבעו בדיקה שגרתית שאינה כרוכה בהליך פולשני כלשהו. להבין מי עומד לפניכם, שתפו אותו בפחד שלכם ובדקו את התחושות הפנימיות שלכם לגביו.
2. מתכוננים ומשתפים
אם החרדה שלכם מאפשרת לכם, נסו לקבוע סדרת טיפולים ולהתחיל בטיפול ראשון. לפני תחילת הטיפול, בדקו עם רופא השיניים מה כולל ההליך, למה עליכם לצפות במהלכו, מהי רמת הכאב הצפויה ועוד. לא מעט מטופלים החווים פחד דנטלי מדווחים על הקלה רגשית עצומה לאחר שהם מקבלים תדריך מהרופא ויודעים למה לצפות במהלך הטיפול. נוסף על כך, חשוב מאוד לשתף את הרופא בפחד שלכם. זה עוזר מאוד.
בנימה אישית: אני נתקל בעבודתי במטופלים הסובלים מפחד דנטלי, ברמות שונות. ברגע שהם משתפים את הצוות ואותי בחששות שלהם – אנחנו יכולים להעניק להם כלים להתגבר על כך. כשמטופל רואה שיש סביבו צוות אכפתי, אנושי ונעים, הטיפול הופך הרבה יותר רגוע ונעים – באחריות!
3. אמצעים לשיכוך כאבים, הרגעה והרדמה
העולם מתקדם – ואיתו גם האמצעים העומדים לרשות רופאי השיניים, שמטרתן היא לסייע למטופל לחוות טיפול הרבה פחות כואב ופולשני. זה מתחיל באמצעי הרדמה, ממשיך באמצעי הרגעה ושיכוך כאבים ומסתיים במכשור רפואי מתקדם שהופך את הטיפול להרבה פחות כואב, ועם הרבה פחות תופעות לוואי.
במרפאה שלנו, אנחנו מבינים את החשש הטבעי של מטופלים רבים מטיפולי שיניים ולכן עושים הכל כדי להפוך את הטיפול כולו לנעים יותר. אנחנו עושים שימוש במכשור רפואי חדשני, דוגמת טיפול באמצעות קרני לייזר הנחשב להרבה פחות פולשני, משתמשים בטכניקות הרדמה מרגיעות כדי שהמעבר יהיה הרמוני יותר ומשתמשים בתבונה במשככי כאבים ומאלחשים למיניהם – וזה עובד!
4. טכניקות הרגעה עצמית
מה מרגיע אתכם? מה מסייע לכם לחוש טוב יותר כשאתם לחוצים? מטופלים רבים מדווחים על תחושה של הקלה מהחרדה הדנטלית שהם חשים, כשהם מצליחים לתרגל טכניקות הרגעה עצמית. זו יכולה להיות מוזיקה מרגיעה ונעימה, טכניקות מדיטציה ונשימה או פשוט לבקש מחבר קרוב להצטרף לטיפול ולאחוז ביד עד שהוא יגמר – הטכניקות הללו באמת עוזרות!
ושוב בנימה אישית, אני שמח לשתף אתכם באחת הטכניקות שאנחנו מציעים למטופלים שלנו כדי להירגע לקראת טיפול שיניים – משקפי תלת ממד VR. מרגע בו המטופל מרכיב את משקפי המציאות המדומה על עיניו, הוא צולל לתוך עולם אחר. המוח מקבל תשדירים של רוגע, שקט, של תחושות נעימות עד מאוד, והוא נודד הרחק מחדר הטיפולים.